neděle 16. března 2014

Kuchařské nákupy v IKEA, magické koření a trocha vaření..

V posledních dnech (týdnech) sedím imrvére u počítače.. Sedím u něj v práci, sedím u něj doma, kdybych mohla, sedím u něj i ve spánku. Nestává se ze mě závislák, ale tlačí mne termíny.
Čas od času si odskočím nakoupit, nebo na nějakou cestovatelskou přednášku - bohužel letos jsem musela oželet festival Kolem světa na Ládví, ale vynahradila jsem si to zajímavou přednáškou o Gruzii, jak jinak, než v Yak Yeti - je hrozně fajn, že tihle lidi se k nám hlásí i mimo centrum a my si pak můžeme připadat jako Yetiovští štamgasti. :)

Stále mne baví nakupovat na farmářských trzích - hlavně jsem si navykla pravidelně zásobovat lednici takovými dobrotami jako sádlo, jitrničky a kvalitní uzeniny - no, kdo by to do mne řekl co? :D

Jaksi z nutnosti jsme jeli shánět nové spaní a já do košíku přihodila ,,pár" maličkostí:

..třeba tuhle velkou silikonovou všestrannou podložku na pečení - cena 129 Kč, sympatický oboustranný design s pomůckami na vykrajování, už dlouho jsem si takovou přála (ale třeba černá Tescoma za pětistovku mě vyloženě odrazovala). Údržba je snadná, stačí otřít vlhkým hadříkem.





..protože jsem do popelnice hodila (KONEČNĚ!) ten ošumtělý vercajk, pořídila jsem si tuhle pánvičku a zatím nemůžu vynachválit! - cena 299,- pánev a poklička 129,- Kč
-vyhovující je jak velikost, tak odolnost proti poškrábání a cena je opět very friendly :)





..no a v naší velké kuchyni je stále potřeba řešit skladovací systém :) kontejner z pevného plastu v několika barvách za 49,- Kč..





Za odměnu pak IKEA potraviny a šafránové víno za 89,-Kč/0,5 l - dezertní, sladké, vůně Septonexu a chuť hašlerek :)




A protože bude brzy horko, trochu rybiček do mražáku. :) Silikonová forma na led 25,- Kč.




Dost bylo Ikei a teď trochu voňavého koření. Zatím jsem se v Praze nedopátrala, kam chodit pro tyhle speciální ingredience a proto jsem až do nedávna doplňovala zásoby v malém obchůdku na Moravě.
Někdo nakupuje boty, někdo kabelky a někdo pytlíčky s kořením - všechno si očucháte, vezmete do ruky a odcházíte s úsměvem, protože je to i o lidském přístupu.


Černucha je mírně ostré až pepřové chuti, používá se hlavně v Indii a Středním východě, nejčastěji jako součast Masaly. Není to koření pro každého a já ji používám na odvar a čaj.




Šafrán je poměrně drahá surovina - jsou to sušené blizny šafránu setého a používají se hlavně k dodání nádherné zlaté barvy - např. do vývarů, rýže, omáček a (nejen) do paelly.




Tandori je klasická indická ingredience vhodná pro dušená masa.
Koření pěti vůní pak druhá ruka Jamieho Olivera a musím potvrdit, že pokaždé voní i chutná jinak, protože univerzální poměr míchání snad neexistuje - používá se v asijské kuchyni.




Tahle paprička pak dokáže z guláše udělat dračí dech a pochybuju, že v nejbližších deseti letech tenhle pytlík stihnu spotřebovat.




Na Vysočanské jsem skočila do Markse a Spencera a nechala tam ,,jen" kulatou stokorunu. Stále si sice myslím, že je to zbytečně nadceňovaná značka, ale dá se tam najít i leccos zajímavého, včetně koření - nicméně ty ceny jsou astronomické.
Zázvorové pivo s pravým extraktem z kořene zázvoru byl sice docela propadák (minimálně štiplavá sladká minerálka), za to pasta na Tikka kuře se hodí vždycky a příprava s ní je velmi snadná!
Mátovou omáčku jsem vzala čistě ze zvědavosti a čeká na svou příležitost.

Směs na falafel je z drogerie DM - testuju ji kvůli plánované večeři s naší makrobiotickou kamarádkou.




A protože jaro znamená pro většinu lidí detoxikační kůru, zkouším experimentovat s alternativami klasické mouky. 
Rovněž jsem objevila kouzlo pohanky, respektive pohanových vloček - stačí je nasypat do jogurtu a křupat - dodají vlákninu a chutnají po lískových oříšcích. :)
Kde se dají sehnat? Pekařství na Šutce, Kobylisy.








A teď k vaření aneb co přistálo na talíři..


Domácí kuře Tikka s basmati rýží, kterou jsem si zamilovala.. Není nic snazšího než opéct kuře, přidat pastu Tikka, sekaná rajčata a smetanový hutný jogurt řeckého typu. Zakončíme koriandrem a voila, slavnostní jídlo!
Basmati rýže je malý zázrak, který se Vám nepřichytí ani nerozvaří.





Otestovaná směs na Falafel nebyl žádný ,,vítr z plachet" - bio produkt, na domácí poctivý cizrnový falafel nemá ani šanci dosáhnout, ačkoliv příprava je snadná a nenáročná - stačí zalít horkou vodou, obalit v cizrnové nebo kukuřičné mouce a usmažit dozlatova.








A z kukuřičné polohrubé mouky, lžíce sádla, soli a jednoho vejce jsem připravila tortillas, které jsme si rozlámali a máčeli v hummusu a bylinkovém dipu spolu se zeleninou a mladou jarní mrkvičkou :)
Opět není nic jednoduššího a občerstvení na párty máte v cajku - doba přípravy 20 minut.







Hezký zbytek neděle a klidně se dejte do nějaké té jarní očisty - příště totiž bude recept na ,,protahtrubky"nápoj až z Jemenu. :)


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každou reakci. :)