sobota 2. února 2013

Křehký koláč s karamelem a čerstvým zázvorem

Znáte to, sedíte doma v kraťáscích a teplých ponožkách (logika), na hlavě drdol á la vrabčí hnízdo, konečně jste se dostali k tomu, že si vydechnete a najednou zapípá mobil, kde se Vám ohlásí nečekaná návštěva.
Takže čím uctít a přitom nenudit? myslím, že právě tenhle recept je dobrá volba.
Původ receptu je z americké kuchařské show, bohužel si jako na potvoru nemůžu vzpomenout, jak se ten praštěný chlap jmenoval.. no koneckonců to není podstatné.

Křehký koláč s karamelem a čerstvým zázvorem


Suroviny:

na těsto - 1,5 hrnku polohrubé mouky, 1 vejce, 2 polévkové lžíce cukr moučka, 1/2 lžičky soli, opravdu ledovou vodu, 1/3 másla

tvarohová náplň - tvaroh, 1 žloutek, lžíce hnědého cukru

ovocná náplň -  ovoce ( 2 banány, 1 pomeranč - lze i jiné), rozinky, různé druhy oříšků,
3 cm čerstvého oloupaného zázvoru, hnědý cukr


ovoce je ilustrační :)

Postup:

- v míse smícháme všechny suché suroviny (cukr moučka, mouka, sůl) a tužší kousky másla, zpracujeme v drobivé těsto
- natočíme si z kohoutku asi půl deci studené vody a necháme ji alespoň deset minut v lednici
- poté opatrně ledovou vodu zapracujeme do těsta - množství záleží na konzistenci těsta - nemělo by se příliš lepit - přilívejte vodu po částech



- pak dáme těsto odpočinout do lednice a následuje příprava náplní
- v misce si smícháme tvaroh, žloutek a cukr - hotovo
- nakrájíme si ovoce na kousky a dáme jej na plátek másla do hrnce prohřát, přisypeme rozinky, oříšky a nadrobno nakrájený zázvor a zasypeme hnědým třtinovým cukrem, tak aby ovoce zkaramelizovalo (jakmile se cukr roztopí a ovoce obalí ,odstavíme a necháme zchládnout)



- vyndáme těsto z lednice a rukama rovnoměrně vtlačíme do nevymazané formy (okraje by měli být asi 1 cm, není třeba po celém obvodu)






- potřeme tvarohovou plnkou, ne úplně do krajů



- na bílou náplň přendáme zkaramelizované ovoce a znovu posypeme hnědým cukrem (jen zlehka)



- pečeme na 180-200°, než jsou kraje hnědozlaté a tvaroh žlutější (pozor, aby se cukr nespálil)
- zázvor tomu dodá lehce ostrou, ale ne štiplavou chuť, tvaroh lze i vynechat a nahradit čistě ovocnou náplní (větší množství)



Good apetit!



2 komentáře:

  1. Zajímavé, zajímalo by mě jak moc jde zázvor v koláči cítit, já osobně bych si ho raději nastrouhala na jemno, protože ačkoliv mám zázvor ráda, nějak mi nevyhovuje, když je v jídle na kousky a já do toho kousku kousnu.

    OdpovědětVymazat
  2. Teress, toho se nemusíš bát - protože tím karamelizováním zázvor jakoby nasaje a prostě se rozleží. Nakrájela jsem ho na malé kousky. Lidi, kteří ten koláč jedli pořád tipovali co jsem tam dala za koření - když jsem řekla že nic, tak mi nevěřili :D
    Samozřejmě můžeš nastrouhat, trochu bych se ale bála, že se mi bude přichytávat.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každou reakci. :)